Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο μεταφορών της Γερμανίας βρίσκεται σε κρίση, αμέσως μετά την δημοσιοποίηση της χρεοκοπίας του γερμανικού τουριστικού κολοσσού FTI – Touristik.
Διογκωμένο κόστος προσωπικού, “οσμές” ατασθαλιών στην εταιρική διαχείριση, επίμονες απώλειες εκατομμυρίων – ο Αντρέας Σάφιρτ υποτίθεται ότι θα τα φρόντιζε όλα αυτά από τις αρχές Φεβρουαρίου 2024 ως Chief Restructuring Officer στο αεροδρόμιο της Λειψίας. Ο προσωρινός διευθυντής είχε προσληφθεί από την Mitteldeutsche Flughafen AG (MFAG), ιδιοκτήτρια του περιφερειακού αερολιμένα της Δρέσδης και του δεύτερου μεγαλύτερου εμπορευματικού αερολιμένα της Γερμανίας, Λειψίας/Χάλης (Leipzig/Halle). Οι δανειστές, μια κοινοπραξία με επικεφαλής την Commerzbank, το ήθελαν έτσι. Αλλά η απασχόληση έληξε μυστηριωδώς και πάλι. Επειδή ο 61χρονος είχε εξαφανιστεί χωρίς ίχνος από τον Απρίλιο, η σύζυγος του Σάφιρτ υπέβαλε δήλωση εξαφάνισης στην αστυνομία στο σπίτι της στο Βερολίνο, την οποία δεν έχει ακόμη αποσύρει. Δεν είναι δυνατή η επικοινωνία με τον νεοπροσληφθέντα διευθυντή μέσω τηλεφώνου.
Σύμφωνα με εκπρόσωπο της αστυνομίας, ο Σάφιρτ δεν αγνοείται από το Σαββατοκύριακο. Ωστόσο, δεν μπορούν να ειπωθούν περισσότερα για τη διαδικασία, δήλωσε ο εκπρόσωπος στην Handelsblatt. Η MFAG, που ανήκει κατά 77,3% στο Ελεύθερο Κρατίδιο της Σαξονίας, δεν θέλει να σχολιάσει επίσημα την αμφίβολη διαδικασία. Ούτε για άλλες αξιοσημείωτες προσωπικότητες της ομάδας. Στο παρελθόν, πρώην υπάλληλοι της σαξονικής κυβέρνησης είχαν λάβει εκτεταμένες συμβάσεις παροχής συμβουλών από την κρατική εταιρεία αεροδρομίων. Ο επικεφαλής της Καγκελαρίας της Δρέσδης επαινέθηκε επίσης ως «Περιφερειακός Εκπρόσωπος για την Ανάπτυξη Αεροδρομίων» στο MFAG με ετήσιο μισθό 85. 000 ευρώ, όπως ανακάλυψε η εφημερίδα «Sächsische Zeitung».
Τα αεροδρόμια “καίνε” τα χρήματα των φορολογουμένων
Ο φορέας εκμετάλλευσης των αερολιμένων της Λειψίας – Χάλης και της Δρέσδης θα είχε κάθε λόγο να είναι ολιγαρκής. Χωρίς ποτέ να είναι στο μαύρο, η MFAG συγκέντρωσε συνολική ζημία 634 εκατομμυρίων ευρώ μεταξύ 2010 και 2023. Το 2022, κατέγραψε καθαρή ζημία 36,5 εκατομμυρίων ευρώ από πωλήσεις 171 εκατομμυρίων ευρώ και το 2023 ακόμη και 49,9 εκατομμυρίων ευρώ σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία.
Η υποδομή του αεροδρομίου Leipzig – Halle θεωρείται απελπιστικά υπερμεγέθης. Μόνο δύο κινητήρες εσωτερικής καύσης σταματούν καθημερινά στον ειδικά κατασκευασμένο σταθμό ICE και ο σιδηροδρομικός τερματικός σταθμός αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών έπρεπε τώρα να μετατραπεί λόγω έλλειψης αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών. Εκεί, η εταιρεία μεταφορών Emons χειρίζεται τώρα θαλάσσια εμπορευματοκιβώτια. Πριν από λίγες εβδομάδες, ο μεγάλος πελάτης Prime Air, θυγατρική της Amazon με 400 υπαλλήλους, εγκατέλειψε επίσης το αεροδρόμιο.
Τα δύο ανατολικογερμανικά κρατίδια έχουν επίσης υπερεκτιμήσει το ένα το άλλο όσον αφορά τον προβλεπόμενο όγκο επιβατών των δύο κοντινών αεροδρομίων. Η χωρητικότητα του τερματικού σταθμού είναι υπερμεγέθης, ειδικά στη Δρέσδη, παραδέχεται η ίδια η MFAG.
Σε αρκετές περιπτώσεις, οι μέτοχοι, στους οποίους περιλαμβάνονται επίσης το ομόσπονδο κρατίδιο της Σαξονίας-Άνχαλτ με 18,5% και οι πόλεις της Λειψίας, του Χάλε και της Δρέσδης με χαμηλότερες καταθέσεις, έπρεπε να μετατρέψουν τα δάνεια των μετόχων τους σε μετοχές. Πιο πρόσφατα το 2014 και το 2017. Στη συνέχεια, τους επετράπη να παρακολουθήσουν καθώς τα κεφαλαιακά αποθέματα που δημιουργήθηκαν από τα χρήματα των φορολογουμένων εξατμίστηκαν και πάλι με ταχύτητα τζετ λόγω των συνεχιζόμενων ζημιών.
Σύμφωνα με την έκθεση της KPMG, ο 51χρονος διευθύνων σύμβουλος της MFAG Götz Ahmelmann, ο οποίος μετακόμισε στη Λειψία το 2018 μετά την πτώχευση του εργοδότη του Air Berlin, δεν θα καταφέρει να σταματήσει την εκροή ιδίων κεφαλαίων μέχρι το τέλος του σχεδιασμού το 2026. Επειδή οι αρνητικές ταμειακές ροές στο μεσαίο διψήφιο εύρος εκατομμυρίων αναμένονται χρόνο με το χρόνο μέχρι τότε, η KPMG αναμένει πρόσθετη κεφαλαιακή απαίτηση ύψους 130 εκατ. ευρώ συν τόκους μέχρι τότε.